Feeds:
Posts
Comments

Archive for September, 2009

KUALA TERENGGANU: Polis menahan seorang lelaki berusia 55 tahun kerana mencuri 23 tongkat mimbar masjid di sekitar daerah Marang, Hulu Terengganu, Dungun dan Kuala Terengganu.
Dia yang berasal dari Kampung Rhu Rendang, Marang dan dipercayai kurang siuman mendakwa melakukan aktiviti itu kerana mendapat arahan daripada Tuhan selepas dilantik sebagai wali.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Superintendan K Manoharan, berkata suspek ditahan pada 27 September lalu, kira-kira jam 5.30 petang dalam satu serbuan di sebuah rumah di Kampung Rhu Rendang selepas menerima maklumat daripada orang awam.

Beliau berkata, hasil pemeriksaan di sebuah rumah, polis menjumpai 23 tongkat mimbar masjid dan suspek mengaku mencurinya dari masjid empat daerah berkenaan.

“Apabila disoal siasat, dia mendakwa dirinya sebagai wali termulia dan mencuri tongkat itu atas arahan tuhan,” katanya.

Read Full Post »

Oleh Hamid Salleh

bhkt@bharian.com.my


MUDA terpaksa mengerah tenaga tuanya untuk mencari rezeki apabila motor elektrik beca rosak.

Tidak mampu ganti motor elektrik rosak alat ganti

KUALA TERENGGANU: Sekadar penghias beca. Ini dilema dihadapi pengayuh beca di bandar raya ini apabila motor elektrik yang dipasang sejak 2005 untuk membantu meringankan beban mengayuh sering mengalami kerosakan dan lebih 80 peratus sistem automasi itu kini sudah tidak boleh digunakan.

Selain kesukaran mencari alat ganti, pengayuh beca menghadapi kesulitan apabila motor yang menggunakan tenaga elektrik daripada bateri tidak boleh dicaj semula.
Muda Salleh, 73, dari Kampung Tok Ku Chabang Tiga di sini, berkata motor elektrik yang dibekalkan sudah rosak dan tidak boleh diganti semula kerana ketiadaan alat ganti.

“Sebelum ini dua bateri yang dibekalkan ketika pemasangan motor elektrik sudah rosak dan kami terpaksa mengeluarkan kos tinggi untuk membeli bateri baru.

“Setiap unit bateri berharga RM130 dan bagi seorang penarik beca, kos penggantian bateri berkenaan adalah membebankan kerana pendapatan kami tidak menentu dan bergantung kepada keadaan cuaca,” katanya sambil menyifatkan bantuan bateri itu dapat mengurangkan beban mengayuh beca.

HANYA segelintir beca guna tenaga elektrik di Pasar Kedai Payang Kuala Terengganu. Enjin beca elektrik sekadar hiasan.

Motor elektrik dibekalkan secara percuma oleh kerajaan negeri kepada pengayuh beca di bandar raya ini bagi meningkatkan mutu perkhidmatan dan meringankan beban pengayuh yang kebanyakan adalah warga emas.

Sistem automasi menggunakan bekalan kuasa elektrik daripada bateri berkuasa 24 voltan dan boleh dicas semula yang menggerakkan motor berkuasa 200 watt atau 0.25 kuasa kuda.

Beca yang menggunakan sistem HBP bernilai RM3,000 setiap set itu mampu menambah kelajuan kayuhan kepada antara lima dan tujuh kilometer sejam.

Ismail Mat Zain, 72, dari Kampung Gong Tok Nasek yang sudah 40 tahun menjadi pengayuh beca, berkata usaha kerajaan memberi motor elektrik itu sangat dihargai dan ia akan lebih bermakna jika disertai dengan sokongan alat ganti.

“Mungkin sekurang-kurangnya pihak yang berkaitan boleh memaklumkan mengenai pembekal atau pengedar yang boleh kami rujuk untuk mendapatkan alat ganti motor ini,” katanya yang sudah mengeluarkan kira-kira RM260 bagi membeli dua bateri baru.

Ismail berkata, pengayuh boleh menabung untuk membeli bateri, tetapi bagi kerosakan motor elektrik tidak dapat dibaiki menyebabkan mereka kini terpaksa mengayuh menggunakan kudrat.

Abdul Rahman Mat Amin, 74, dari Kampung Tok Ku, Cabang Tiga, berkata kerajaan perlu membekalkan motor baru bagi membantu meringankan beban pengayuh beca di bandar raya ini.

“Kudrat dan tenaga saya tidak seperti 30 tahun dulu… motor elektrik ini banyak membantu,” katanya yang hanya menggunakan motor elektrik ketika dia letih.

“Saya masih mengenakan kadar bayaran tambang lama iaitu antara RM2 dan RM5 bagi satu perjalanan mengikut jarak,” katanya sambil mengusap beca berusia 49 tahun yang dibeli dengan harga RM350.

Read Full Post »

Ini adalah antara beberapa perkara yang dibimbangi penduduk dan peniaga sekitar kawasan peniaga Jalan Bandar dan Jalan Banggol dihalau LTAWNT – kerana pelan pembangunan tapak belum mendapat kelulusan MBKT, namun premis hendak telah diarah untuk dikosongkan. Apa yang akan jadi selepas itu? Dipagar dengan zink dan terbiar bertahun untuk dijadi sarang penagih dadah dan tempat persembunyian pencuri dan pelbagai sarang maksiat.

Apakah bangunan bersejarah ini lebih usang dari dinding zink tapak pembangunan yang terbiar? Kompleks pasaraya Paya Bunga sudah bertahun lamanya. Pembeli terpaksa menanggung bayaran bank tetapi bangunan tersadai tidak dapat diguna.

***************************************

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita11/jertehsouq1.JPG–  Tidak Pernah Ada Jerteh Souq?

Jerteh, BESUT – Catatan dari informasi laman web menunjukkan tidak pernah ada secara rasminya apa yang digembar-gemburkan sebagai Jerteh Souq, sebagaimana di paparkan papan tanda mega projek tersebut yang sudah semakin usang disini.

Sekiranya diteliti, tender yang dikeluarkan oleh Majlis Daerah Besut (MDB) pada bulan Jun tahun 2006 adalah Membina & Menyiapkan Bangunan Perniagaan & Kemudahan Di Medan Selera, Jerteh (MDB.01/05/06).

Dengan makna lain, Jerteh Souq adalah nama ‘politik’ yang digunakan untuk propaganda dan supaya ia dilihat lebih hebat oleh bekas Menteri Besar Terengganu, Dato’ Seri Idris Jusoh.

Apa pun, amat malang kepada rakyat Terengganu, khususnya pengundi Jerteh yang sekali lagi telah memilih Idris sebagai wakil rakyat DUN tersebut.

Tinjauan Buletinonline ke bandar Jerteh baru-baru ini mendapati projek mega tersebut sedikit pun tidak mengalami apa-apa perubahan sejak tinjauan dibuat pada Februari tahun lalu (2008).

Ketika lalu untuk masuk ke tapak pembinaan ’Jerteh Souq’, wartawan Buletinonline sempat berbual kepada seorang peniaga kecil-kecilan yang menjaja ’petai’ berhampiran pintu zink disitu.

Apabila ditanya, bila ’Jerteh Souq’ itu akan siap, beliau menjawab ringkas, ”tunggu Haji Deris naik semula (jadi MB)”.

Tanpa meneruskan pertanyaan, beliau sendiri berkata, ”nak siap guano, pitih abih doh!”. ”Tu semo kerjo puok-puok dio lah,”katanya lagi.

Buletinonline difahamkan, walaupun kerja-kerja yang telah dilaksanakan bagi pembinaan tersebut agak minima, namun tuntutan yang dibuat keatas kerja yang telah dilaksanakn melebihi dari sepatutnya.

Oleh yang demikian, kerja-kerja pembinaan ‘Jerteh Souq’ tersebut kini terbengkalai.
Menurut Timbalan Yang DiPertua PAS Besut Haji Hassan Salleh, Projek ‘Jerteh Souq’ adalah sebenarnya tapak Pasar Jertih yang sebelum ini memberikan ruang niaga kepada peniaga kecil.

Katanya, sebelum dimusnahkan oleh kerajaan dibawah pimpinan Idris, beberapa bangunan di pasar tersebut baru sahaja siap dibina oleh Kerajaan PAS Terengganu.

“Ia telah dipecahkan dan diubahsuai semula, untuk menjadikan ia sebuah pojek baru bagi diagih-agihkan kepada ‘kroni’.

”Ini adalah antara pembangunan yang membazir yang sedang berlaku di Jertih,”ujarnya

Katanya, pengubahsuaian pasar Jertih juga menyusahkan para peniaga kecil yang terdiri dari orang-orang Melayu, dimana, gerai-gerai yang menjual goreng pisang serta air batu turut ‘dirombak’ mengakibatkan mereka kehilangan mata pencarian.

Read Full Post »

http://buletinonline.net

Ladang, KUALA TERENGGANU – Slogan ’Merakyatkan Pembangunan’ yang menjadi landasan kerajaan dibawah pimpinan Menteri Besar Dato’ Ahmad Said hanyalah sekadar ’menghiasai bibir’ dan ’papan-papan tanda’ sahaja.

http://www.buletinonline.net/images/stories/EidulFitri/IMG_3094.jpgIa adalah kerana, Wakil Rakyat Dewan Undangan Negeri (DUN) Ladang, Dato’ Tengku Hassan Omar, tidak dimaklumkan berkenaan projek pembangunan Kawasan Kampung Ladang yang akan dilaksanakan oleh kerajaan negeri Terengganu.

Beliau berkata dalam bajet negeri ada diperuntukkan sebanyak RM70 juta namun beliau tidak pasti dimana dan bila ia akan dilaksanakan (gambar – Dato’ Ku melayan para tetamu yang hadir)

”Tapi memang ada (pegawai) yang pergi membuat penilaian rumah, rakyat diberi tahu tanah dan trumah mereka akan diambil balik,

”(pelan induk) tidak ditunjuk kepada (saya) walaupun kita (saya) bercadang nak tengok tetapi (nampaknya) dia (kerajaan negeri) tidak melibatkan wakil rakyat Ladang, walaupun saya sebut dalam (Sidang) Dewan (Undangan negeri), bahawa saya ingin terlibat sama!,”katanya ketika ditemui di Majlis Rumah Terbuka DUN Ladang Sempena Eidul Fitri, disini semalam.

Katanya sehingga kini pihak kerajaan negeri belum memanggil beliau, namun beliau akan mengambil inisiatif untuk berjumpa pihak-pihak yang terbabit dalam pembangunan tersebut.
http://www.buletinonline.net/images/stories/EidulFitri/IMG_3102.jpg
Beliau yang telah dipilih oleh rakyat bagi mewakili DUN Ladang kesal kerana tidak pernah diminta sebarang pendapat dalam perancangan itu.

”Tapi mereka dah rancang, kita (saya) tidak terlibat dalam perancangan, sedangkan saya minta (harap) dalam proses perancangan itu kita dilibatkan sama supaya kita boleh beri pandangan,”katanya.

Menurutnya, beliau ada mendengar, pembangunan tersebut juga akan melibatkan Majlis Agama kerana kebanyakkan tanah yang hendak dibangunkan adalah ’Tanah Wakaf Zuriat Tok Pelam’.

Dalam perkembangan Majlis Rumah Terbuka yang diadakan di perkarangan rumahnya, Dato’ Tengku Hassan menyatakan rasa gembiranya kerana majlis tersebut dihadiri oleh rakyat dari pelbagai lapisan.

”AlhamduliLlah nampaknya ramai yang datang, nampaknya pelbagai lapisan, (saya) rasa seronok, orang-orang yang dhaif yang kita bantu baru ini pun datang, ada yang datang berpimpin (kerana sakit) bawa anak-anak, dan nampak pemuda-pemuda juga ramai yang datang, miskin, kaya, korperat, pelbagai lapisan,”ujarnya.
Sebaliknya, beliau agak dukacita kerana sehingga tengahari semalam, pemimpin dari parti lawan, UMNO, belum berkunjung ke majlis itu, walaupun mereka pernah berkunjung ke majlis yang sama yang diadakannya pada tahun lalu.

Read Full Post »

KUALA TERENGGANU 25 Sept. – Lazimnya majlis kenduri kahwin diserikan dengan pemberian bunga telur kepada tetamu sebagai cenderahati tetapi berbeza pula pada majlis kenduri kahwin di rumah anak pasangan Ab. Ghani Mohd. Nor dan isteri, Hasmah Awang di Kampung Bukit di sini, semalam.

Para tetamu yang datang ke kenduri tersebut diberikan cenderamata senaskhah akhbar kompak Kosmo! sebagai pengganti bunga telur yang diagihkan sendiri oleh Mohd. Nor.

Tidak ketinggalan mengagihkan akhbar tersebut kepada tetamu ialah pasangan pengantin baru iaitu Masitah Ab. Ghani, 24, dan suaminya, Hasrizal Muhammad, 24.

Menurut Ab. Ghani, 63, inisiatif itu dilakukan bukan bertujuan mencari keunikan sebaliknya sebagai sumbangannya kepada Kumpulan Utusan setelah 33 tahun menjadi vendor syarikat akhbar itu.

“Saya menjadi vendor dengan syarikat Utusan Melayu sejak 33 tahun lalu dan tergerak hati saya untuk membalas jasa melalui pemberian akhbar ini,” katanya ketika ditemui pada majlis itu.

Masitah, anak kedua daripada tiga beradik adalah seorang akauntan di Putrajaya manakala Hasrizal yang berasal dari Kota Bharu, Kelantan merupakan kakitangan di Jabatan Kehakiman, juga di Putrajaya.

Sebelum itu, majlis pernikahan mereka berlangsung di Masjid Tengku Tengah Zahrah atau lebih dikenali sebagai Masjid Terapung di Kuala Ibai di sini pagi semalam.

Read Full Post »

Jangan nanti ada yang menjadi gajah putih terbiar dipenuhi lalang …

KUALA TERENGGANU, 24 Sept (Bernama) — Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (Ketengah) akan memberi penekanan terhadap aspek pelancongan dan pembangunan Tasik Kenyir yang membabitkan peruntukan lebih RM10 juta tahun ini.

Pengurus Besar Ketengah Hamzah Ngah berkata menerusi peruntukan itu Ketengah mengenal pasti beberapa projek, antaranya membina terminal pelancongan Gawi serta menaik taraf kemudahan di Taman Herba dan Pulau Sah Kecil di Tasik Kenyir.

“Ini akan membolehkan Tasik Kenyir terus berkembang sebagai sebuah pusat pelancongan utama di Terengganu pada masa akan datang,” katanya dan menambah bahawa tahun ini Ketengah menerima peruntukan RM25 juta di bawah projek dana khas kerajaan Persekutuan.

Katanya peruntukan yang terbesar ialah bagi sektor pelancongan iaitu RM10.3 juta, infrastruktur dan sosial (RM6.3 juta), program perumahan (RM3.2 juta) serta pembangunan modal insan dan pendidikan (RM2.2 juta).

Selain itu, pembangunan ekonomi dan usahawan (RM1.7 juta), pembangunan teknologi maklumat dan komunikasi (RM800,000) dan pembasmian kemiskinan (RM500,000), katanya.

Hamzah berkata melalui peruntukan itu, pembangunan di wilayah Ketengah akan terus berjalan dengan rancak kerana peruntukan tambahan itu membolehkan agensi berkenaan memberi penekanan kepada sektor-sektor tersebut.

Katanya di bawah projek infrastruktur dan sosial, pihaknya merancang untuk membina dan menaik taraf jalan di kawasan Cheneh Baharu serta penyelenggaraan sistem perparitan di kawasan berkenaan.

— BERNAMA

Read Full Post »

bekki biar bbetul … jangang duk mmunoh pitis pulak.

KUALA TERENGGANU 23 Sept. (Utusan Malaysia) – Kerajaan negeri berharap masalah bumbung Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin di Gong Badak di sini yang runtuh dalam kejadian awal Jun lalu dapat diselesaikan selewat-lewatnya Disember ini.

Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan Negeri, Datuk Abdul Rahin Mohd. Said berkata, masalah itu perlu ditangani secepat mungkin terutama menjelang Liga Malaysia musim depan selain persiapan latihan atlet Terengganu bagi Sukan Malaysia (Sukma) 2010 di Melaka nanti.

Beliau juga berharap supaya jawatankuasa penyiasat mengenai bumbung stadium runtuh itu dapat menyerahkan laporan kepada Kabinet atau kerajaan negeri awal November ini bagi membolehkan stadium berkenaan diguna pakai untuk kontinjen Terengganu dan skuad bola sepak T-Team.

Ini kerana, jelasnya, stadium tersebut turut menempatkan beberapa venue sukan lain terutama boling dan skuasy yang akan membantu Terengganu mengekalkan kejuaraan Sukma di Melaka tahun depan.

“Kami amat berharap agar kemudahan yang ada di stadium ini (Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin) dapat digunakan sebaik mungkin, jadi kami harap jawatankuasa penyiasat sudah di peringkat akhir untuk siapkan laporan mengenainya.

“Kita hanya ada dua stadium yang boleh diguna pakai dengan stadium yang bumbungnya runtuh ini hanya sebahagian saja infrastruktur tak boleh guna, jika ia (bumbung runtuh) dapat dibuang dan dibersihkan, saya percaya kita dapat guna stadium ini,” katanya.

Beliau yang juga Presiden Kelab Bola Sepak T-Team menyatakan demikian ketika ditemui pemberita pada majlis rumah terbuka sambutan Aidilfitri di kediamannya di Kampung Jeram di sini hari ini.

Pada 2 Jun lalu, negara digemparkan dengan kejadian runtuhan bumbung Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin di Kompleks Sukan Negeri di Gong Badak yang menjadi venue utama Sukma 2008 sehingga menyebabkan kira-kira separuh daripada strukturnya musnah.

Runtuhan berlaku kira-kira pukul 9.30 pagi melibatkan bumbung di bahagian timur stadium bernilai RM292 juta itu yang menempatkan pintu masuk utama, pintu A, B dan B1 ke tempat duduk awam serta bumbung tempat duduk tetamu diraja serta orang kenamaan.

Rahin seterusnya yakin stadium utama itu selamat digunakan sebaik kerja pembersihan bumbung runtuh siap dilakukan memandangkan struktur asal di bahagian bawahnya cukup kuat bagi menampung kapasiti 10,000 hingga 15,000 penonton.

Beliau menambah, kerajaan negeri turut mengesahkan yang Pusat Akuatik Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT) di Batu Buruk yang sebelum ini dilaporkan mengalami masalah resapan air kini sudah siap dibaik pulih.

_________________________________________

Read Full Post »

Oleh Mohd Nasif Badruddin

mnasif@hmetro.com.my

KUALA TERENGGANU: Memilukan apabila seorang kanak-kanak lelaki berusia tujuh tahun hanya mampu meraung sambil berlari mengejar sebuah kereta yang melanggar adik lelakinya berusia lima tahun dalam kejadian di Kampung Raja, Tepuh, dekat sini, semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 11 pagi itu, mangsa, Che Ku Mohd Afiq Che Ku Mazlan dikatakan pergi ke kedai bersama abangnya, Che Ku Idris sebelum kanak-kanak itu dilanggar sebuah Proton Saga yang menyeretnya sejauh 35 meter.

Menurut saksi kejadian yang juga bapa saudara mangsa, Che Wan Ibrahim Che Wan Ngah, 54, ketika kejadian, dia berada di luar kedainya sambil melayan beberapa tetamu yang datang beraya sebelum tiba-tiba mendengar bunyi rempuhan kuat di jalan raya.

Katanya, pada mulanya, dia menyangka ada motosikal terbabas, namun apabila keluar meninjau tempat kejadian secara dekat, dia berderau apabila melihat seorang kanak-kanak lelaki diseret sebuah kereta.

“Ketika itu, saya melihat Che Ku Idris berlari sekuat hati mengejar kereta terbabit sambil menjerit ‘adik aku… adik aku’ dan memangku adiknya, Che Ku Mohd Afiq sambil menangis apabila kereta itu berhenti.

“Kejadian menyayat hati itu berlaku di depan mata dan saya tergamam melihat tindakan Che Ku Idris yang tidak ubah seperti dalam filem apabila mengejar kereta yang merempuh adiknya,” katanya ketika ditemui Harian Metro di Unit Forensik, Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) di sini, semalam.

Menurutnya, dia yakin kenderaan itu dipandu laju berdasarkan bunyi rempuhan kuat selain bampar depan kereta itu terjatuh selepas melanggar mangsa.

Katanya, selepas kejadian itu, beberapa saksi menelefon hospital meminta supaya menghantar ambulans, namun dimaklumkan agak lewat tiba ke tempat kejadian.

“Bimbangkan keselamatan anak saudara yang agak nazak ketika itu, saya mengambil keputusan menghantar mangsa ke HSNZ menggunakan kereta sendiri,” katanya.

Sementara itu, bapa mangsa, Che Ku Mazlan Che Ku Ahmad, 42, berkata anak keenam daripada tujuh beradik itu begitu rapat dan manja dengannya.

“Semalam (kelmarin), arwah begitu gembira menyambut raya bersama keluarga, tetapi tidak menunjukkan sebarang perlakuan pelik.

“Cuma hari ini (semalam), pertama kali dia pergi ke kedai sendiri bersama abangnya sedangkan sebelum ini, dia tidak pernah pergi sendirian kecuali ditemani orang dewasa,” katanya.

Menurutnya, ketika kejadian, dia berada di kebun dan terkejut apabila dimaklumkan seorang saudaranya kemalangan menimpa anaknya itu.

Sementara itu, Ketua Bahagian Ketenteraman Awam dan Trafik daerah, Asisten Superintendan Mohd Faudzi Muhammad, ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu dan berkata, kes itu disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 kerana memandu secara melulu dan berbahaya hingga menyebabkan kematian.

Menurutnya, pemandu kereta terbabit sudah membuat aduan kejadian itu di Balai Polis Trafik Kuala Terengganu, semalam.

Read Full Post »

Mahu hak milik tanah

Oleh Baharom Bakar (Berita Harian)

PULAU REDANG: Seperti merempat di bumi sendiri. Itulah luahan kecewa penduduk Pulau Redang yang masih menunggu janji pihak berkuasa untuk menyediakan perumahan lebih selesa atau diberikan geran hak milik tanah yang mereka duduki selepas diarah berpindah ke pulau peranginan itu lebih 11 tahun lalu.

Kekecewaan penduduk berhubung masalah tempat tinggal dan hak milik tanah itu tidak mampu dibendung lagi lantaran tuntutan berkenaan sudah menjadi antara agenda utama luahan mereka setiap kali mesyuarat Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK), malah ketika berdepan dengan wakil rakyat.

Pengerusi JKKK Redang, Ladin Awang, berkata topik utama dibangkitkan penduduk setiap kali mesyuarat ialah perumahan dan geran hak milik tanah seperti dijanjikan kerajaan sebelum penduduk perkampungan air berpindah ke penempatan sekarang.
Katanya, penduduk mengakui dan berterima kasih terhadap usaha kerajaan menyediakan pelbagai kemudahan asas, tetapi mereka kini dalam keadaan terumbang ambing berikutan belum ada kata putus mengenai status tempat tinggal mereka.

Beliau berkata, penduduk bukan saja dibebani dengan masalah tempat tinggal, malah sebuah agensi kerajaan dalam sektor pertanian bersikap lepas tangan apabila mengarahkan penduduk menjaga pokok kelapa yang ditanam tanpa membekalkan baja.

“Pulau Redang hanya indah pada nama, tetapi di sebaliknya keindahan itu, penduduk tempatan resah dan berada dalam ketidaktentuan apabila memikirkan masa depan,” katanya.

Ladin yang mewakili penduduk kampung juga meminta kerajaan meluluskan segera peruntukan untuk pembinaan balai raya, selain pembinaan kelas Taman Bimbingan Kanak-Kanak (Tabika).

“Bagaimanapun, dalam satu aspek lain, kita cukup berpuas hati dengan tahap kebersihan di kawasan pulau ini, berikutan tindakan Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT) melantik kontraktor untuk mengutip sampah dan menjalankan kerja pembersihan,” katanya.

Sara Noryati Wahab, 38, berkata penduduk di pulau peranginan itu tidak sepatutnya dipinggirkan dan mereka selayaknya sudah diberi pemilikan tanah bagi memudahkan mereka membina perumahan yang lebih baik.

Katanya, kediaman dua bilik itu sudah tidak mampu untuk menampung kepadatan isi rumah kerana ada rumah yang didiami tiga keluarga mengandungi 10 hingga 12 orang.

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Batu Rakit, Khazan Che Mat, ketika ditemui menjelaskan bahawa kerajaan prihatin dengan masalah penduduk, tetapi disebabkan tanah di pulau peranginan itu terhad, kerajaan negeri bercadang membina rumah pangsa khas untuk semua penduduk.

“Ketika majlis dialog antara Menteri Besar, Datuk Ahmad Said dengan penduduk bulan lalu, beliau bersetuju dan memberi cadangan untuk membina rumah pangsa serta kemudahan lain termasuk balai raya seperti dihasratkan penduduk,” katanya.

Read Full Post »

KUALA TERENGGANU 22 Sept. (Utusan Malaysia) – Terengganu bakal mewujudkan taman anggur sebagai tarikan pelancongan baru di Tasik Kenyir yang melibatkan kawasan seluas kira-kira 10 hektar tidak lama lagi.

Menteri Besar, Datuk Ahmad Said berkata, tanaman itu dijangka mula dilaksanakan penghujung tahun ini dan ia bukan untuk dieksport sebaliknya sebagai satu tarikan baru pelancongan di negeri ini selain bagi keperluan domestik.

Beliau berkata, buah anggur itu merupakan spesies anggur yang ditanam di Thailand berwarna merah dan hijau yang sesuai untuk ditanam di negeri ini, berbanding benih dari Amerika Syarikat (AS) atau rantau Eropah.

”Anggur yang diusahakan di Thailand sangat berjaya, kenapa kita tak boleh buat, malah di Perlis dan Negeri Sembilan pun ada anggur.

”Saya yakin kita boleh berjaya, masalahnya sekarang yang tak berjaya sebab kita ambil benih anggur dari Amerika Syarikat dan Eropah, ia tak sesuai dengan (iklim) kita sedangkan teknologi di Thailand sangat maju dan kualiti buahnya sama,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita pada majlis Sambutan Aidilfitri Menteri Besar Terengganu Bersama Perantau yang dihadiri kira-kira 6,000 orang di Taman Tamadun Islam (TTI), di sini hari ini.

Ahmad menjelaskan, buat masa ini pihak mana yang akan diberi tanggungjawab untuk menguruskan projek tanaman tersebut masih belum diputuskan.

Namun katanya, untuk peringkat awal kerajaan negeri bercadang melantik Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (Ketengah) bagi tujuan tersebut.

Menurutnya, anggur yang terdapat di taman itu kelak akan memberi peluang kepada para pengunjung termasuk pelancong untuk membeli seterusnya menikmati keenakannya.

Read Full Post »

Older Posts »